Seizoen 2017/2018 van start!

IMG_1109

Bovenstaand de ware tempel in mijn leven, Stadion de Koel. Beticht mij maar van reinste subjectiviteit en ik zal het er helemaal mee eens zijn; ik ben hopeloos bevooroordeeld als het gaat om mijn cluppie VVV. Precies een week geleden is de eerste training afgewerkt bij mijn club en ondertussen is ook al de eerste oefenpot gespeeld: Tegen 4e klasser DEV Arcen werd het 20-0. Keurige zaak.

Zaterdag staat de volgende oefenwedstrijd op het programma, tegen wederom een lokale amateurclub. Het zal voor mij de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen worden en daar ben ik heel blij mee. Uiteraard heb ik al wat meegepikt op televisie van de eerste kwalificatieronden van de Champions League en Europa League – als je het mij vraagt, de mooiste Europese wedstrijden – maar het is toch anders dan er echt bij zijn. Oefenwedstrijden hebben iets bijzonders.

Groundhoppen is een vak apart, een waar ik nog veel in moet leren, ontwikkelen. Het is ook wel een mate van zelfontplooiing (mijn docente onderwijskunde van de lerarenopleiding zou trots geweest zijn op me vanwege deze terminologie). Het mooiste is natuurlijk om naar stadions te gaan in andere landen, die hele sfeer te proeven. Maar ook buitenlandse clubs vincken in eigen land, België of Duitsland heeft heel wat. Je komt in obscure amateur parken, grauwe aftandse stadions en maakt kennis met het meest smerige stukje culinariteit op de Nederlandse velden: de koude hamburger.

Het is bijna met geen pen te beschrijven, maar de laagdrempeligheid van de oefenwedstrijden in de voorbereiding maken het heel toegankelijk om kennis te nemen van clubs. Je leert veel over de normen en waarden van voetbalclubs, en je creëert je een beeld van bepaalde clubs en stadions. Stadions waar je absoluut heen wilt in competitietijden, of juist helemaal niet.

Ik ben echt blij dat het seizoen dan toch eindelijk gaat beginnen met oefenwedstrijden tegen de meest uiteenlopende tegenstanders. Professionele, semi-professionele en amateurclubs. Dit wordt genieten en ik kijk er echt naar uit. Zaterdag nummer 1 van het seizoen en ik houd jullie sowieso op de hoogte!

Geef een reactie

