De ware ‘val’ van Yeovil Town FC

Toen ik 3 jaar geleden begon met het schrijven van mijn eerste voetbalboek The Football League Symbolism – Die trouwens wel eens mag worden herzien – had ik voor twee clubs een onverklaarbare zwakte ontwikkeld. Doncaster Rovers en Yeovil Town FC waren degradanten uit de Championship en vanuit daar bleef ik ze op de voet volgen. Er is echter geen reden om zo enthousiast te zijn, het gaat alle logica te boven. En met de kit launch van Yeovil Town van 2017-2018 they completely lost the plot.

Ik had nog enigszins respect voor Yeovil Town, omdat zij de overstap wisten te maken van de Conference – wat heb ik een hekel aan de National League – naar de Football League in 2003. Al helemaal omdat zij daarna ook nog de Championship wisten te bereiken in 2013 en daardoor een van die teams werden, die je gewoon bestempelde als een held uit de Griekse Mythologie. Heldenteam. De dubbele degradatie die volgde na hun seizoen in de championship, voelde als een messteek. Het was raar, omdat het niet echt een team was die me uitermate boeide, maar toch ook wel. Toen Yeovil tegen Manchester United speelde voor de FA Cup in 2015, klopte mijn hart voor het groen-wit van Yeovil. Helaas verloren The Glovers met 0-2 door goals van Herrera en Di Maria.

Yeovil_Town_FC_logo.svg

Wat een bijnaam trouwens en dat logo vind ik ook echt iets moois hebben. The Glovers worden zo genoemd omdat de stad en regio bekend zijn geworden met het maken van handschoenen. In het verleden waren er diverse fabrieken die handschoenen produceerden, maar dit is inmiddels ook weer verleden tijd.  Het logo of embleem heeft ook zekere diepere betekenis dan de hersendode logo’s die we in Nederland hanteren, zoals bijvoorbeeld dat van Almere City FC. Gadverdamme. Nee, het logo van Yeovil heeft een diepere betekenis. Er zit veel historische elementen in, maar het embleem zelf is niet heel oud. Het wapen ziet er ook vrij oud uit, maar het stamt uit de jaren ’50 van de 20e eeuw. Het is wel nagebootst van historische elementen uit de stad, maar die hebben ze ‘gehoord’. Midden in het wapen zie je ‘St. Jan de Doper’ en die staat ook symbool voor de Parochie. Daarboven zie je een soort boog, die verwijst naar bescherming. Het verwijst naar de invloed van kerk op een dorp of stad en meer nadrukkelijk verwijst het naar ‘the Empress Maud, who placed the Saxon freemen under the protection of the Parish Church’. Aan beide kanten van de boog zie je een staf. Die aan de linkerkant staat voor Sion, wie regeerde over ‘the borough of Yeovil’ in naam koning Hendrik V. Aan de rechterkant staat een staf die symbool staat voor de ‘Wells Cathedral’, waaronder Yeovil valt. Boven de staf is een kroon weergegeven, die verwijst naar Keizerin Maud en Koning Jan. Zij waren diegene die Yeovil marktrecht gaven en daarmee hun stadsfunctie gaven.

Ik kick echt op die diepere betekenissen en historische elementen in zulke logo’s. Maar dit sentiment veranderde aanzienlijk bij me, toen de club met een nieuw shirt op de proppen kwam.

yeovil-town-17-18-home-kit (3)yeovil-town-17-18-away-kit-1

Dit zijn de nieuwe home & away kit  voor het nieuwe seizoen en als je er naar kijkt valt het reuze mee, niet? Ik bedoel, ik vind het uitshirt best wel hard. Maar als we eens goed kijken naar wat er boven het embleem te zien, dan word ik helemaal leip. Die drie sterren, precies dat bedoel ik. Ik ben namelijk redelijk allergisch voor die sterren bij clubs, om te laten zie hoe goed je wel niet bent of iets dergelijks, mensen moeten gewoon normaal doen. Bij landenteams vind ik het best hard, de wereldbeker winnen is iets hards. Maar kom op zeg, ik word hier zo moe van. Al helemaal van die derde ster van Ajax waar iedereen het over heeft, kan daar slecht tegen.

Enfin. Ik dwaal weer een beetje af, maar feit is dat Yeovil Town nog nooit de First Division of de Premier League wist te winnen. Dan vraag je je toch af, waarom dan die sterren? – Zucht. De drie sterren staan symbool voor 15 jaar aanwezigheid in de Football League. Nog niet eens voor een prijs, maar het feit dat ze aanwezig zijn. Ik snap er helemaal niets van en wie zoiets verzint, daar heb ik echt geen respect voor. Man man man. Ik schiet woorden tekort om aan te geven hoe kansloos dit is. What’s next? Gaat Notts County nu met zoveel sterren spelen op het embleem dat het lijkt op de fucking vlag van de Europese Unie? Of een sterrenshirt? Kansloos.

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

