#3 & #4 Real Sociedad “De Dubbel”

DB1707275002-1

Een vakantie in Spanje is fantastisch om even tot bezinning te komen, maar een van de dingen die een voetbal supporter vaak echt tot rust/leven doet komen, is een pot voetbal. Logisch. In de week dat ik terugkwam zag ik Real Sociedad twee keer een poging doen tot voetbal. Een keer bij VVV en in een keer in de Kuip bij Feyenoord. Over het voetbal van de Basken te spreken, ja daar vind ik wat van.

Kijk, ik kijk al het voetbal op deze planeet en ik maak echt geen onderscheid tussen niveau of disciplines. Voetbal is voetbal, maar als er een naam als Real Sociedad op bezoek komt, dan verwacht je toch het een en ander. Al helemaal als die pannenkoeken het vorige seizoen als 6e eindigde in de Primera Division, boven Athletic Bilbao nota bene. Baskenland is zo fascinerend, maar dit is niet de plaats of de tijd om daar over te lullen. Feit is wel dat ik het geweldig vind dat er voetbalclubs op zo’n hoog niveau spelen. Niet alleen Athletic Bilbao en Real Sociedad, maar ook Deportivo Alaves en SD Eibar spelen op het hoogste niveau. Zij werden 9e, respectievelijk 10e op de ranglijst. Een prestatie van formaat.

Ik vind het belangrijk als een voetbalclub een bepaald soort imago en identiteit heeft, waarmee de supporters zich mee kunnen identificeren. Als ik kijk naar de bovenstaande clubs, zou ik zeggen dat de Basken zich het meest kunnen identificeren met Bilbao, alhoewel het bij Real Sociedad ook in grote mate aanwezig is. Aldus journalisten uit San Sebastian. Nou moet ik zeggen dat bij Sociedad de laatste jaren wel steeds meer buitenlanders te zien zijn geweest en ze is echt niet de enige club die dat heeft. Dat weten  we allemaal wel. Maar de identificatie met de Baskische bevolking was toch enigszins verdwenen, in mijn optiek. Maar ze lijken op de weg terug en de culturele nationalist in mij krijgt nu toch wel opwindende gevoelens.

Allemaal mooi en aardig Marc, maar uiteindelijk is en blijft voetbal het product waar wij allemaal zo naar smachten. Ik keek ook goed naar de namen die opgesteld stonden in de wedstrijd tegen VVV-Venlo en die invielen, zeker niet de minste namen. Canales, Januzaj, Vela (geblesseerd), Illiramendi en Xabi Prieto. Ik dacht nou, keurige pot wordt dit en ik ben benieuwd met hoeveel nul we er af gaan. Nou niet dus. Wij konden ons makkelijk staande houden, sterker nog we kwamen op voorsprong tegen de Basken. Uiteindelijk wonnen we de wedstrijd met 2-0 en dat was nog niet eens onverdiend. VVV speelde goed, maar Real Sociedad toonde dat ze echt geen respect hadden voor VVV. Een staaltje arrogantie, bah.

Waar ik na die overwinning dacht, dat het aan VVV lag, werd dat beeld bijgesteld na de wedstrijd Feyenoord – Real Sociedad. Mijn vriendin is een Feyenoord supporters in hart en nieren, dus was schitterend om te zien en de Kuip doet het altijd goed. Feyenoord speelde af en toe als een zak aardappelen en was wel veel beter dan de eerste keus van Sociedad. Wederom liet Sociedad zien dat ze geen respect hadden voor het Nederlandse voetbal. Het oogde futloos en alsof het niet deerde dat ze hier tegen een Champions League deelnemer stond te ballen. Desalniettemin, werd het maar 1-0 voor de Rotterdammers. Iedereen in Venlo krijgt nu al een stijve piemel omdat we met 2-0 hadden gewonnen en daardoor beter waren dan Feyenoord die met 1-0 won en dat we dus niet zouden degraderen dit jaar. Hou alsjeblieft op man.

Wat ik nu probeer te zeggen is dat ik niet alleen sportief teleurgesteld ben in Real Sociedad. Sportieve succesperioden worden afgewisseld met dalmomenten, maar de mentaliteit van zowel spelers als staf, kon iedereen missen als kiespijn. Waar ik veel sympathie had voor Baskische clubs, is mij eens te meer duidelijk geworden waarom Real Sociedad die identificatie met de Baskische bevolking kwijt is en waarom Athletic Bilbao en Eibar dat wel hebben. Nee, Sociedad is niks voor mij. Alleen Xabi Prieto. Wat een held.

Foto: Venlonaren.net

Geef een reactie

